Ouders

Een van de belangrijkste uitgangspunten van Passend Onderwijs is de versterking van de samenwerking tussen school en ouders. In het bijzonder gaat het dan om ouders van leerlingen met ondersteuningsvragen.

Ouders/verzorgers zijn daarbij de eerstverantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen. Als eerstverantwoordelijken willen zij invloed uitoefenen op het beleid en de werkwijze van de school, waarop hun kind is geplaatst. De leerkracht is de onderwijsprofessional en is eerstverantwoordelijk voor het bieden van goed onderwijs aan de leerlingen.

Het is van belang dat ouders en school enerzijds deze gescheiden verantwoordelijkheden (h)erkennen, maar anderzijds met elkaar in dialoog blijven. Op die manier kunnen zij profiteren van elkaars kennis, bij het zoeken naar de juiste ondersteuning en oplossingen.

Door de wetgeving Passend Onderwijs en in het bijzonder de zorgplicht zullen ouders veel gerichter geadviseerd worden. De scholen zijn verplicht de ouders te betrekken bij de opstelling en de uitvoering van het ontwikkelingsperspectief.

Het is de taak van alle scholen om ouders zo volledig mogelijk te informeren over de voortgang van de vorderingen van de leerlingen en niet pas wanneer er problemen zijn. Alle scholen van het samenwerkingsverband besteden bijzondere aandacht aan de kwaliteit van de communicatie met de ouders. Die kwaliteit wordt gewaarborgd door vertrouwen, respect en verbondenheid met de leerling.

Onderzoek naar Onderinstroom

Het Instituut voor Inclusief Onderwijs (IvIO) doet momenteel onderzoek naar de vraag waarom sommige kinderen direct instromen in het gespecialiseerd onderwijs. SWV PO 22.03 is één van de deelnemende samenwerkingsverbanden aan dit landelijke onderzoek. Het onderzoek is gestart in maart 2025 en de uitkomsten worden medio 2026 verwacht. Dit onderzoek is voor ons samenwerkingsverband een kans om scherper in beeld te krijgen wat er speelt in onze regio; hoe kunnen we – samen met ouders, professionals en andere partners – werken aan een inclusiever onderwijssysteem? 

Het IvIO verzamelt gegevens, spreekt met ouders en professionals en analyseert dossiers van leerlingen die in het gespecialiseerd onderwijs gestart zijn. De resultaten worden anoniem verwerkt. De onderzoekers kijken naar de aanmeldprocedures, de keuzes die worden gemaakt en hoe onderwijs en jeugdhulp samenwerken. Het doel? Beter begrijpen waarom deze onderinstroom groeit én om oplossingen te vinden die het mogelijk maken dat meer kinderen starten in het regulier onderwijs, met passende ondersteuning.  

Onderdeel van het onderzoek zijn interviews met ouders en een panelgesprek met kinderen. Ben jij een ouder/verzorger van een kind die in de afgelopen drie jaar de overstap heeft gemaakt:  

1. van een reguliere voorschoolse setting naar het gespecialiseerd onderwijs 
2. van een gespecialiseerde voorschoolse voorziening naar het gespecialiseerd onderwijs 
3. van een gespecialiseerde voorschoolse voorziening naar het regulier onderwijs, of 
4. van een leerling die niet is ingestroomd in het onderwijs vanuit een gespecialiseerde voorschoolse voorziening 

en wil je deelnemen aan een telefonisch interview, stuur dan een mail naar bestuur@po2203.nl. De interviews vinden plaats tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie schooljaar 2025/2026. Vindt jouw kind het leuk om te zijner tijd mee te doen aan een panelgesprek, stuur dan ook een mail naar bestuur@po2203.nl. We zien jullie reacties graag tegemoet!